Beneficiile scrisului de mână - Organizarea timpului

Beneficiile scrisului de mână – Cum te ajută să-ți organizezi mai bine timpul

Ce este timpul? O resursă limitată, o percepție subiectivă și personală a prezentului, trecutului și viitorului, care curge fără oprire, indiferent dacă îl utilizezi sau nu. Timpul nu se poate economisi, dar se consumă și de multe ori nu este de partea sau în favoarea noastră. Lipsa timpului este o sursă majoră de stres. Cheia pentru succesul la școală și în viață este dezvoltarea unor aptitudini de organizare a timpului și activităților.

Calendare, agende și liste „de făcut”

Nu toți oamenii au o înclinație naturală spre planificarea timpului. Deși unii reușesc să își facă treaba fără să deschidă o agendă în viața lor, există destui oameni, pierduți în fața multitudinii de task-uri, termene limită și restanțe, care după ce își aștern pe o foaie hârtie lista cu „lucruri de făcut” în ziua respectivă, îi vedem cum se liniștesc.

Chiar și în vacanță, o astfel de listă îți poate fi de folos. Iată o listă cu obiecte de luat la plajă, scrisă cu ubers, roller-ul care scrie și șterge. 🙂

Lista pentru plajă - ubers

Deși o listă de „de făcut” aduce mai multă claritate în acțiunile pe care le avem de făcut și reduce considerabil nivelul de stres, rezultatul este de cele mai multe ori o listă cu lucruri „de făcut”, așezate în ordine aleatorie, din care începem bifăm sau să tăiem pe măsură ce le ducem la îndeplinire. Problema care apare, în acest caz, este că vom lăsa cele mai importante lucruri „de făcut” spre sfârșitul zilei când, fiind mult prea obosiți să ne mai apucăm de ele, le lăsăm pe a doua zi. Și tot așa povestea se repetă, unele task-uri rămânând astfel restante la nesfârșit.

Un lucru minunat cu care ne ajută scrisul de mână este schematizarea. Unele task-uri, cum ar fi răspunsul la mesajele de pe Facebook, sunt urgențe, dar de cele mai multe ori nu sunt importante. Altele, cum ar fi examenele de sfârșit de an, sunt extrem de importante, dar până la sfârșitul anului mai este, deci de ce să ne apucăm acum de ele? Dar de fapt ele vor deveni urgențe în curând, fiind mult prea târziu să mai acoperim toată materia.

Deci cum am putea să ne schematizăm lista de „de făcut” pentru a avea timp și de task-urile urgente, dar și de cele importante?

Cum se organizează obiectivele – Metoda celor 4 cadrane

Dacă un „TO DO LIST” oferă o imagine de ansamblu asupra sarcinilor zilnice, planificarea cu adevărat eficientă a timpului începe cu stabilirea unui scop general și a planului îndeplinirii lui împărțit pe obiective. Pentru organizarea obiectivelor, luăm pixul și desenăm schema de mai jos:

Metoda cadranelor - ubers

  1. În primul cadran vom nota activitățile (obiectivele) Importante și Urgente: temele și pregătirile pentru examenele de a doua zi.
  2. În cadranul al doilea vom nota activitățile Importante, dar care nu sunt urgente: temele și examenele cu termen mai îndepărtat, lecturi suplimentare, referate, activități extrașcolare (antrenamente, repetiții), ordinea în cameră, activități gospodărești, activități recreative.
  3. În cadranul al treilea vom nota toate activitățile neimportante, dar urgente care ne ocupă în general timpul: cumpărături, răspuns la mesaje sau telefoane, care pot să mai aștepte.
  4. Ultimul cadran va conține activitățile Neimportante și neurgente, pe care totuși ne face plăcere să le facem: discuții lungi cu prietenii, pe telefon sau Facebook, jocuri pe calculator, televizor.

Cum se utilizează schema celor 4 cadrane:

  • Utilizează un cod al culorilor pentru marcarea activităților corespunzătoare fiecărui cadran.
  • Stabilește din timp prioritățile, astfel încât cea mai mare parte a activităților să se situeze în cadranul II.
  • Calculează corect durata necesară fiecărei activități. Alocă pentru activitățile importante, în special pentru cele din cadranul I, o rezervă suplimentară de timp
  • Nu răspunde la telefon în timpul alocat rezolvării problemelor din cadranul I.
  • Pentru cei mai mulți dintre noi dimineața este perioadă din zi (7:00-10:00) în care avem cea mai multă energie. Este momentul oportun pentru activitățile dificile.
  • Acordă-ti o scurtă pauză între activități. Răsplătește-te pentru activitățile pe care le termini la timp.
  • Lasă pentru final lecțiile mai ușoare sau mai scurte.
  • Dacă ai terminat treaba mai repede decât ți-ai planificat folosește timpul câștigat pentru a rezolva activitățile din cadranul III.
  • Abia după ce ai stabilit prioritățile poți trece la notarea lor în agendă, folosind codul de culori. Notează mai întâi activitățile din cadranul I în ordinea urgenței și importanței acestora. Apoi notează activitățile din cadranul II lăsând o rezervă suficientă de timp până în termenul limită.
  • Recunoaște atunci când îți pierzi vremea și ia măsuri
  • Și „nu lăsa pe mâine ce poți face azi” 🙂

Scopul managementului timpului nu este doar să faci cât mai multe lucruri într-o perioadă de timp dat, ci să le faci în primul rând pe acelea care contează cu adevărat pentru tine și care te ajută să-ți atingi scopurile. De aceea, organizarea timpului depinde numai și numai de tine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.